KONSTNÄRLIG LEDNING

GÖRAN PARKRUD

DPP_00064

Regissör, skådespelare och psykolog. Har tidigare arbetat under många år som regissör på bl.a. Borås Stadsteater, Länsteatern i Örebro och med ett flertal TV-produktioner. Sommaren 2010 startade han Teater Tofta tillsammans med Susanna Helldén. På Teater Tofta har han medverkat som skådespelare i Fröken Julie, Fadren, STRINDBERGx2, Sanning och konsekvens, Lycka, och Bunden. Han har regisserat STRINDBERGx2, Lycka, Ett Dockhem, Bunden, och En förtrollad jul och varit manusförfattare till Lycka, Bunden och Törst. Han är också teaterchef och konstnärlig ledare.

Parkrud skriver i en efterföljd av Strindberg, Norén och Ibsen på Tofta. …under takbjälkarna utvecklas ett spännande drama om kärleksrelationernas komplexitet och krav. – Bunden GP 2016

Göran Parkrud håller fram det som finns av rimlighet och förnuft hos ryttmästaren. Desto starkare blir våldet när kontrollen släpper. Med sitt explosiva kraftfulla spel fångar han oavbrutet. – Fadren GP 2011

Denna uppsättning gör en klassiker livs levande. Bättre kan det inte vara. Man skattar och skrattar sig både lycklig och befriad. – Ett Dockhem GP 2015

SUSANNA HELLDÉNSus 3

Frilansande skådespelare. Initiativtagare, projektledare och producent för Teater Tofta. Utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö, och på Högskolan för Scen och Musik i Göteborg, och tog examen 2009. Har bl.a. tidigare arbetat på Borås Stadsteater. Göteborgs Stadsteater, Angereds Teater, Teater Fredag, Smålands Musik och Teater och Teater Västernorrland. Vid sidan av arbetet på Teater Tofta läser hon in ljudböcker, undervisar på 2Långs teaterskola och frilansar som skådespelare.
På Teater Tofta har hon medverkat som skådespelare i Fröken Julie, Fadren, STRINDBERGx2Sanning och konsekvensLyckaEtt DockhemBundenEn förtrollad jul och Törst. Hon har också regisserat Snödrottningen, och fungerar som producent och konstnärlig ledare i samtliga föreställningar på Teater Tofta.

Susanna Helldén som Nora har den här gången fulländat sitt spel. Hon visar nu ett imponerande register. Redan från början av stycket visar Helldén med små medel och skiftningar att rollen som dockhustru skaver. Gradvis skapar hon en tragisk storhet i sitt vägval. Före finalen gör hon en formidabel och vild gestaltning av Tarantellascenen med dess katastrofinsikter och jagade uttryck. – Ett Dockhem GP 2015

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: